Saturday, April 19, 2008

Harakahdaily.net on Dato Seri S Samy Vellu

at Zain Mat Isa fom harakahdaily.net
Sat | Apr 19, 08 | 11:35:44 am MYT

Tanpa hipokrasi, perlu diakui bahawa Presiden MIC, Dato' Seri S Samy Vellu adalah seorang yang bekerja keras untuk memenuhi tuntutan kaumnya. Sepanjang penglibatannya yang lama dalam kerajaan, beliau telah menempa banyak kejayaan dalam apa yang diperjuangkannya.

Selain mengangkat martabat kaum India dalam aspek ekonomi dan sosial, sebilangan tuntutan mereka berkaitan hal ehwal agama turut ditunaikan kerajaan. Sejurus sebelum pilihan raya umum bulan lalu, Perdana Menteri mengumumkan Hari Thaipusam sebagai cuti umum di beberapa negeri yang terdapat ramai pekerja India, termasuk Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Terbaru pula kaum India negara ini telah diberi kebenaran oleh Kementerian Dalam Negeri untuk membawa masuk 800 sami daripada India untuk bertugas di kuil Hindu dan gurdwara Sikh.

Bagaimanapun sebilangan lagi tuntutan dan kepentingan kaumnya sehingga kini tidak dapat dipenuhi. Ada juga kes-kes cuba diselesaikan Samy Vellu yang menemui jalan buntu. Bukan sekali, bukan dua kali, apabila kerap diasak dengan persoalan sama membabitkan sesuatu yang gagal diselesaikannya, Samy Vellu akan mudah melenting.

Contohnya, dalam kes pertikaian tapak kuil Hindu di beberapa negeri, terutama di Selangor menjelang pilihan raya baru-baru ini. Sebahagian kuil itu dirobohkan kerajaan negeri pimpinan Umno. Isu itu diakui antara sebab kekalahan teruk BN di negeri tersebut sehingga menumbangkan kerajaan BN.

Dalam beberapa kes yang berlaku, Samy Vellu bukan punca kebencian. Dia mungkin dipersalahkan masyarakat India kerana dianggap tidak melakukan usaha secukupnya bagi mempertahankan rumah ibadat kaumnya. Tetapi jangan lupa Samy Vellu antara pemimpin politik paling awal tiba ke tempat kejadian setiap kali kes perobohan atau pertikaian mengenai tapak kuil berlaku.

Samy Vellu wajar diberi pujian atas pembelaannya itu.

No comments: